فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین در حال طی کردن مراحل آزمایشی است

فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین در حال طی کردن مراحل آزمایشی است

به‌گزارش سازمان فضانوردی سرنشین‌دار چین (CMSA)، یک نمونه‌ی آزمایشی از فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین در پایگاه فضایی ونچنگ در جزیره‌ی هاینان، در حال سپری کردن مراحل آزمایشی است. این فضاپیمای آزمایشی قرار است در اواسط ماه آوریل، بدون سرنشین و با استفاده از راکت لانگ‌ما‌رچ ۵ بی (Long March 5B) رهسپار فضا شود.

لانگ‌ما‌رچ ۵ بی، یک نمونه‌ی مشتق‌شده از سنگین‌ترین راکت فضایی چین، لانگ‌مار‌چ ۵ است که در آن مرحله‌ی دوم حذف شده و جهت ارسال محموله به مدار نزدیک زمین (Low Earth Orbit) طراحی شده است. این پرتاب اولین پرتاب لانگ‌ما‌رچ ۵ بی هم خواهد بود.

راکت لانگ مارچ ۵ بی / Long March 5B Rocket

راکت لانگ مارس ۵ بی روی سکوی پرتاب

به‌ادعای سازمان فضانوردی سرنشین‌دار چین، باوجود همه‌گیری ویروس کرونا، تیم توسعه‌دهنده سخت در تلاش هستند تا مأموریت آزمایشی انجام شود. هدف از طراحی و ساخت فضاپیمای جدید رفت‌وآمد فضانوردان به ایستگاه فضایی جدید این کشور و مأموریت‌های فضایی آتی است. این فضاپیما در مقایسه با فضاپیمای سرنشین‌دار قبلی چینی‌ها موسوم به شنژو (Shenzhou) بزرگ‌تر بوده و چندبارمصرف است.

ینگ کینگ، یکی از طراحان این فضاپیما در آکادمی فناوری‌های فضایی چین می‌گوید:

در این مأموریت فناوری‌های کلیدی نظیر کنترل فرایند بازگشت در جو زمین، سپر حرارتی و فناوری بازیابی فضاپیما مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

به‌گفته‌ی ینگ، این مأموریت زمینه را برای توسعه‌ی توانایی حمل‌ونقل فضانوردان به ایستگاه فضایی آینده‌ی چین فراهم می‌کند. فضاپیمای جدید با طول ۸/۸ متری و وزن برخاست ۲۱/۶ تنی خود می‌تواند ۶ فضانورد را حمل کند. اصول ایمنی، اعتمادپذیری و تطابق با مأموریت‌های مختلف نیز در طراحی این فضاپیما لحاظ شده‌اند.

نسل جدید فضاپیمای سرنشین‌دار چین / China

تصویر منتشر شده توسط شبکه‌ی دولتی CCTV چین از فضاپیمای جدید

مقاله‌ی مرتبط:

این فضاپیما هم برای انجام مأموریت در مدار نزدیک زمین و هم اعماق فضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به‌عقیده‌ی متخصصان، پرواز در اعماق فضا نیازمند سرعت بیشتر و بهبود ساختار و افزایش کارایی سپر حرارتی است که همین امر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. تیم سازنده‌ی فضاپیما، با استفاده از مواد و سازه‌های جدید در سپر حرارتی، توانسته است ظرفیت گرمایی این سپر را سه الی چهار برابر نسبت به فضاپیمای شنژو افزایش دهد.

کپسول فرود و ماژول ابزارها دو بخش تشکیل‌دهنده‌ی فضاپیما هستند. کپسول فرود چندبار مصرف است و انتظار می‌رود که حدودا ۱۰ بار مورد استفاده قرار بگیرد. این مسئله می‌تواند هزینه‌ی استفاده از فضاپیما را کاهش دهند. در پرتاب پیش رو، مواردی همچون فرایند فرود با چترهای سرعت‌گیر چندگانه و کیسه‌های هوا مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

تست کیسه‌های هوای فضاپیمای جدید

البته می‌توان از این فضاپیما جهت حمل بار هم استفاده کرد. در صورتی که تعداد فضانوردان به سه نفر محدود باشد، فضاپیمای جدید امکان حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار را هم فراهم می‌کند. پیش از این چینی‌ها فضاپیمای باری تیانژو (Tianzhou) را توسعه داده‌اند؛ اما این فضاپیمای باری فاقد توانایی بازگشت به زمین است. این در حالی است که با کمک فضاپیمای جدید می‌توان نمونه‌های تحقیقاتی و محصولات تولید‌شده در فضا را به زمین رساند.

برچسب ها :
زومیتنجوم

درباره محمد حسینی راد

چند سالی هست که در دنیای دیجیتال مشغول فعالیتم. کارشناسی ارشد نرم افزار خوندم و از اینکه دارم مطالب مرتبط با زمینه کاری خودم را انتشار می دهم بسیار خرسندم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *